Cloud bellen ontzorgt
- Geschreven door Voornaam Achternaam
De meeste Nederlanders werken tegenwoordig met ‘iets uit de cloud’. Bijvoorbeeld omdat zij internetbankieren: de software staat immers niet op hun pc, smartphone of tablet computer maar draait op de servers van de bank. Cloud computing in de meest pure vorm. Niet alleen software is vanuit de cloud af te nemen. Ook misschien minder voor de hand liggende zaken als telefonie gaan meer en meer naar de cloud.
Wie ‘in de cloud werkt’, neemt afscheid van een paar dingen. Allereerst is er de software. Waar vroeger programma’s moesten worden aangeschaft, al dan niet in de vorm van een jaarlijks te betalen licentie, is het nu een kwestie van het afsluiten van een abonnement. Ondernemers betalen per werkplek een bepaald bedrag per maand om bijvoorbeeld kantoorsoftware zoals Microsoft Office te kunnen gebruiken. Het prettige is daarbij dat de kosten inzichtelijk en voorspelbaar zijn.
Het zorgt ook voor een grote flexibiliteit bij het ondernemen. Immers: als er medewerkers bij komen, dan is het direct te berekenen wat dat aan extra softwarekosten met zich meebrengt. En omgekeerd: zijn er minder medewerkers (bijvoorbeeld omdat de seizoensdrukte voorbij is) dan dalen de software uitgaven ook navenant omdat er dan softwareabonnementen kunnen worden opgezegd.
Een ander prettige bijkomstigheid is dat ondernemers (of hun ICT-afdelingen) zelf niet meer hoeven op te draaien voor het onderhoud en beheer van de software. Dat kostbare karweitje komt voortaan voor rekening van de cloud-aanbieder.
Gratis onderling bellen via de cloud
Telefonie heeft de weg inmiddels ook naar de cloud weten te vinden. De telefooncentrale bestond de afgelopen jaren al in toenemende mate uit software die in een mooie kast met een beeldschermpje plus de nodige knoppen en lampjes was gevat. Dat kastje kan nu de deur uit. De telefooncentrale staat namelijk in de cloud te draaien. Met alle voordelen van dien. Want net als met de Office-software betalen ondernemers nu domweg per maand naar gebruik. De telefooncentrale staat niet meer op de balans: het is een maandelijkse uitgave geworden. Ook het onderhoud en het beheer is verleden tijd geworden. Die taak ligt eveneens bij de aanbieder van de cloud dienst. Overigens kan desgewenst ook afscheid worden genomen van de ‘vaste’ telefoon die op de bureaus prijkte, aangezien cloud telefonie met de laptop, pc, smartphone of tablet kan. Een headset met microfoon kan hierdoor de telefoon vervangen. Weer een investering die overbodig is geworden. En in veel gevallen levert het nog meer kostenvoordelen op. Bijvoorbeeld omdat er meerdere vestigingen zijn. In dat geval wordt er namelijk tussen die vestigingen gratis gebeld. Ook niet onaardig als kostenvoordeel.
Cloud telefonie heeft nog paar andere pluspunten voor ondernemers en hun medewerkers. Zo is er meer functionaliteit voorhanden: van teleconferencing tot het ingeven van een aanwezigheidsstatus. Zelfs videoconferencing is bij sommige cloud telefonie al mogelijk. Functies die tot dusver alleen tegen de nodige extra investeringen binnen handbereik kwamen.
Ondernemers gaan de cloud in
Dat cloud telefonie aan populariteit wint, blijkt ook uit recent onderzoek van het Nederlandse marktonderzoeksbureau Conclusr. Het onderzoek toont aan dat er weliswaar al behoorlijk wat gebruik is van zogenoemde ‘cloud telefonie-oplossingen’, maar dat dit nog maar het begin is. Reeds 36 procent van de ondervraagde organisaties (vestigingen vanaf 20 werknemers) heeft begin 2015 aangegeven dat naast IT men ook voor telefonie zoveel mogelijk richting cloud-oplossingen wenst te gaan. En dat is een vrij fors deel van de markt.
Met name middelgrote ondernemingen zijn van plan om de oude telefooncentrale letterlijk de deur uit te doen, aldus Conclusr. Wel is er tussen de verschillende bedrijfssectoren het nodige verschil. Maar het algemene patroon is al zeer duidelijk. Cloudcomputing is een wens van velen als het om de totale ICT gaat. Zoals gezegd: er is verschil in gebruik maar ook in intentie tussen de verschillende sectoren. De (lokale) overheid toont wat dat betreft veel potentieel. Maar ook organisaties in sectoren als industrie en handel zijn van plan de komende jaren telefonie als cloud dienst af te nemen.
Bellen vanuit de cloud levert voordelen op. Niet alleen als het gaat om kostenbesparingen, maar zeker als het aankomt op meer flexibiliteit én functionaliteit. Met daarbij een grote mate van inzichtelijkheid via één maandelijkse factuur. En, ook niet onbelangrijk, ondernemers hoeven zich niet meer druk te maken over updates, beheer en onderhoud. Dat wordt keurig voor hen geregeld, zodat zij de handen nog meer vrij houden om te ondernemen. Want daar gaat het tenslotte om. Meer weten over de voordelen van cloud bellen? Download hieronder ons ebook.