Cloud bellen vergroot de telefonische bereikbaarheid van MKB
- Geschreven door Voornaam Achternaam
In onze maatschappij moet tegenwoordig alles snel, sneller, snelst gaan. De klant is veeleisend en wil direct worden geholpen. Als een bedrijf telefonisch even niet bereikbaar is, haken we al snel af en proberen we het gewoon ergens anders. Wellicht is de concurrent wel bereikbaar. En dat is spijtig als dit gemiste telefoontje een potentiële klant betrof en je mogelijk inkomsten hebt gemist.
Telefonische onbereikbaarheid kost geld
Telefonische onbereikbaarheid heeft vooral in het MKB grote gevolgen voor de omzet. In het algemeen geldt dat bedrijven die niet of slecht telefonisch bereikbaar zijn, meer dan 50% van het aantal potentiële klanten en daarmee potentiële inkomsten misloopt. Hoe erg is dat, zou je kunnen denken, ze bellen vast wel weer. Helaas, de ervaring leert dat bedrijven vaak geen tweede kans krijgen. Zeker niet als het prospects betreft. Het is dus erg belangrijk dat je aandacht besteedt aan telefonische bereikbaarheid om gemiste contactmomenten met de klant te voorkomen.
Betere bereikbaarheid door telefooncentrale in de cloud
Veel MKB-ondernemingen zijn te klein voor een professioneel callcenter of een receptioniste. Toch kunnen deze bedrijven goed bereikbaar zijn met een telefooncentrale in de cloud. Door middel van een vast keuzemenu wordt de beller goed geholpen doordat deze persoon automatisch wordt doorgeschakeld naar de juiste contactpersoon. Mocht deze persoon in gesprek zijn, dan wordt er doorgeschakeld naar een collega die wel vrij is. Zo wordt de beller altijd snel en persoonlijk geholpen. En het maakt daarbij ook niet uit of de betreffende contactpersoon op kantoor zit of onderweg is. Ideaal voor makelaars of bijvoorbeeld autoverkopers.
Casus Rotterdamse Seat-dealer
Bij de Rotterdamse Seat-dealer Auto Carma zijn ze ‘om’ als het gaat om telefonie vanuit de cloud. Veel van de medewerkers zijn onderweg. En dat is in het geval van verkopers een prima teken. Het was echter minder prettig uit oogpunt van bereikbaarheid: als een medewerker van ‘zijn plek af was’, dan rinkelde de telefoon tevergeefs. En dat kon zomaar een geïnteresseerde autokoper in spé zijn. Het tikte allemaal aardig aan: zowel wat de telefoniekosten betreft als de keren dat medewerkers niet telefonisch bereikbaar waren.
Inmiddels is de bereikbaarheid van de medewerkers flink verbeterd. Dat komt ten eerste door een nieuwe menustructuur voor inkomende telefoontjes: de beller wordt hierdoor naar de juiste afdeling geleid zonder dat er een telefoniste aan te pas komt. Verder zijn de mobiele en ‘vaste’ telefoons met elkaar gekoppeld: als er een telefoongesprek binnen komt, dan maakt het niet uit of de medewerker in kwestie in de buurt van zijn normale, vaste, telefoon is. Het telefoontje wordt namelijk keurig automatisch doorgeschakeld naar zijn mobiele telefoon. Ideaal voor de rondlopende verkoper of de monteur die in de werkplaats bezig is. Het helpt overigens ook dat medewerkers nu kunnen aangeven wat hun ‘aanwezigheidsstatus’ is
E-book cloud bellen
Goed bereikbaar zijn, is tegenwoordig van levensbelang voor het MKB. Immers, elk telefoontje dat binnenkomt kan een potentiële klant of opdracht zijn. Door de telefonische bereikbaarheid van je bedrijf goed te regelen, hoef je geen enkel telefoontje meer te missen. Bovendien zorgt telefonisch contact met de klant ook voor een tevreden klant, mits ze natuurlijk snel en persoonlijker worden geholpen.
Kortom, laat telefonische bereikbaarheid een speerpunt zijn voor het nieuwe jaar en stap over op cloud bellen.