De digitale consument rukt op
- Geschreven door Voornaam Achternaam
De consument profiteert in hoge mate van de Digitale Transformatie die zich nu aan het voltrekken is. Bedrijven en overheid zorgen door het digitaliseren van hun processen, diensten en producten voor een grotere toegankelijkheid omdat klanten en burgers kunnen nu op verschillende manieren met hen in contact komen.
Gemak dient de mens
Diezelfde digitalisering maakt het ook makkelijker voor consumenten en burgers om diensten en producten af te nemen. In plaats van naar een gemeenteloket of winkel te gaan, volstaat nu het bezoeken van een website of het gebruiken van een app op een smartphone of tablet computer.
Gemak dient de mens, het is een spreekwoord dat door digitalisering een grotere invulling heeft gekregen. Waar vroeger autoschade met behulp van papieren formulieren moest worden gemeld bij een verzekeraar, volstaat bij sommige van hen het maken van een foto en sturen van een WhatsApp-bericht met de schademelding. “App jouw schade”, is nu het devies.
Van ‘eigendom’ naar ‘tot de beschikking hebben”
De Digitale Transformatie verandert ook het aanschafpatroon van de consument. Van ‘eigendom’ verschuift het accent naar ‘tot de beschikking hebben’ en ‘afnemen naar behoefte’. Neem de muziekindustrie: het kopen van een cd’tje maakt steeds meer plaats voor een abonnement op een streaming muziekdienst zoals Spotify. De consument hoeft niet meer zozeer een cd’tje in zijn bezit te hebben. Waarom zou hij, als hij voor een relatief laag bedrag per maand een ongekende hoeveelheid muziek van een groot aantal verschillende bands en musici tot zijn beschikking kan hebben?
Hetzelfde geldt voor auto’s. Vooral in dichtbevolkte gebieden, zoals steden, is de consument steeds minder geneigd om een auto aan te schaffen. Hij maakt een afweging tussen kosten, mobiliteitsbehoefte en gemak. Is het altijd beschikbaar hebben van een eigen auto de investering van tienduizenden euro’s waard, of is het slimmer en goedkoper om een abonnement te nemen op een autodeel-dienst?
Van ‘aanschaffen’ naar ‘betalen naar gebruik’
De verschuiving van ‘aanschaffen’ naar ‘betalen naar gebruik’ is ook bij organisaties in populariteit gestegen. Met name op het gebied van ICT: waar eerst digitalisering een grote investering in hard- en software met zich mee bracht, is het nu een kwestie van ‘aan- en afvinken’ van de ICT-behoefte in de cloud. Het maakt dat Digitale Transformatie ook voor MKB-bedrijven financieel bereikbaar is geworden. Zodat ondernemers mee kunnen gaan in de Digitale Transformatie die hun klanten ondergaan.
Meer weten over welke impact Digitale Transformatie op ondernemers, overheid en consumenten heeft? Ontvang gratis het boek ‘De Digitale Transformatie’ van de bekende trendwatcher Adjiedj Bakas en ICT-journalist Witold Kepinski door het formulier in te vullen. Een cadeautje ter waarde van €14,95!