Digitale transformatie op een natuurlijke manier

  • Geschreven door Reinier Gunter
Digitale transformatie op een natuurlijke manier

Vorige week kwamen circa 80 ondernemers naar onze Master Class: Digitale transformatie op een natuurlijke manier. De locatie was al even natuurlijk: de haaienzaal in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.

Centraal stond de vraag wat we kunnen leren van transformaties in de natuur voor de digitale transformatie bij organisaties.

Stefan Timmermans van Diergaarde Blijdorp gebruikte de pinguïn als voorbeeld van een dier die de transformatie succesvol heeft ondergaan door zich aan te passen aan de veranderende omgeving. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de dinosaurus die, ondanks zijn kracht en intelligentie, het niet heeft overleefd. Oorspronkelijk was de pinguïn een vogel. De vleugels zijn veranderd in flippers. De veren zijn veranderd om onder water te kunnen zwemmen. De kleur is veranderd in een witte buik met een zwarte rug om zeker te stellen dat zij, zowel onder als boven water, moeilijk zichtbaar zijn voor vijanden. Vliegen gaat niet meer maar zwemmen des te beter. De pinguïn kan tot een diepte van 600 meter zwemmen met een snelheid van 40 km per uur. Op deze diepte heeft hij geen concurrentie voor het vangen van zijn eten.

Hans Akershoek van Trends ICT Groep citeerde Darwin.

“Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente, het is de soort die het beste reageert op veranderingen.”

Iets om over na te denken. Immers technologie maakt het mogelijk dat ondernemers nu kunnen op- en afschalen en medewerkers plaats-, device- en tijdonafhankelijk laten werken. Een beveiligde verbinding met de Cloud, laptop, smartphone of tabletcomputer is alles wat daarvoor nodig is. Daarmee is reageren op veranderingen voor iedereen binnen bereik gekomen. De enige drempel ligt nu bij de ondernemer zelf. Verandert hij mee met de wensen van zijn klanten of blijft alles bij het oude omdat hij ‘het altijd zo heeft gedaan’? Een megaconcern als Kodak heeft een paar jaar geleden dat laatste antwoord gegeven op de vraag van klanten naar digitale fotocamera’s in plaats van filmrolletjes. Wat er met Kodak is gebeurd? Tegenwoordig is het een dinosaurus en een schim van wat het ooit was.

Tjarko Kwee van KPN legde uit aan welke eisen een oplossing moet voldoen om de digitale transformatie succesvol door te komen:

  • Mensen verwachten maximale interactieve productiviteit en toegang voor iedereen.
  • De ultieme ervaring is gebouwd op een solide onderliggende mobiele infrastructuur.
  • Iedereen staat met elkaar in verbinding, informatie wordt hierdoor gezien en beoordeeld door iedereen.
  • Er worden verschillende apparaten en applicaties door elkaar gebruikt.

De digitale transformatie kan budget neutraal worden uitgevoerd. Onderzoek leert dat 25% van het ICT-budget naar non-mission critical commodity ICT gaat. Met andere woorden: een kwart van het budget gaat naar ICT-producten en diensten waar de organisatie vanaf wil. Slechts 3% gaat naar innovatie. Door heldere beslissingen te nemen en daadwerkelijk te stoppen met deze vorm van ICT komt er geld beschikbaar voor innovatie. Op een agile manier testen wat werkt en niet werkt. En als het dan werkt snel deze oplossing opschalen.

Zoals Pinguïns zijn geëvolueerd van vliegen in de lucht naar vliegen onderwater, gaat de digitale transformatie van kantoor op land naar de lucht in the Cloud. Wees dus geen dinosaurus. Wij nemen u bij de hand om deze transformatie stap voor stap en op een natuurlijke manier te doorlopen.

Vraag het boek gratis aan!
 

Scroll