Innovatie en ICT noodzakelijk voor toekomstig succes voor de groothandel

  • Geschreven door Victor Visser
Innovatie en ICT noodzakelijk voor toekomstig succes voor de groothandel

De meeste handelsbedrijven hebben 3 grote uitdagingen:

  • het vinden van nieuwe klanten
  • het verbeteren van de service
  • en vooral het verlagen van de kosten

Volgens het ING rapport “Met innovatie naar een succesvolle toekomst voor de groothandel” spelen innovatie en ICT een cruciale rol om deze uitdagingen op te lossen.

Veel handelsbedrijven hebben moeite om de marge op peil te houden. De trend om meer diensten aan te bieden kan niet altijd in de prijs worden doorberekend. Daarbij stijgt de concurrentie van nieuwe spelers zoals logistieke dienstverleners en retailers die zelf zaken als inkoop en opslag gaan verzorgen.

Combineer operational excellence met customer intimacy

Handelsbedrijven zullen om succesvol te zijn zowel de operational excellence als de customer intimacy moeten verhogen. Deze twee richtingen staan op gespannen voet met elkaar. Daarom is procesinnovatie door middel van ICT cruciaal. De grote aantallen transacties en omzetvolumes kunnen een veel verfijnder en actueler inzicht geven voor betere beslissingen op het gebied van het bepalen van het assortiment. Ook zijn er nog steeds veel papieren processen bij handelsbedrijven wat met de huidige cloudtechologie absoluut niet meer nodig is en veel goedkoper en efficiënter kan.

Met de stijgende ICT worden handelsbedrijven ook steeds meer een kennisintensieve organisatie wat andere vaardigheden vraagt van het personeel. Hiermee is het aantrekken van capabele medewerkers naast de inzet van ICT de grootste uitdaging geworden in de huidige overspannen arbeidsmarkt.

Aanbevelingen op het gebied van ICT

Het rapport van ING doet een aantal aanbevelingen op het gebied van ICT

  • Agendeer innovatie met ICT en maak tijd/capaciteit vrij om er actief mee aan de slag te gaan.
  • Kijk kritisch naar de functionaliteit van het huidige softwaresystemen. Voldoet dit nog steeds aan de moderne eisen? Wordt er voldoende informatie vastgelegd en kunnen de medewerkers op elk moment bij de juiste gegevens?
  • Onderzoek of de bestaande structuren voor kennisdeling en informatievoorziening in uw bedrijf nog steeds effectief zijn.
  • Haal externe kennis in huis en maak gebruik van externe kennisnetwerken.
  • Werk samen met ketenpartners of collega bedrijven en schuw daarbij branchevreemde bedrijven niet.
  • Zorg voor ‘interconnectedness’ met ketenpartners (wederzijdse afhankelijkheid).
  • ICT hoeft niet geheel in eigen beheer te worden ontwikkeld en beheerd, maar kan deels worden uitbesteed. Door gebruik te maken van externe specialisten en cloud services is minder interne expertise nodig, wat vereiste investeringen kan beperken.

Bent u toe aan een cloudwerkplek?

Met de cloudwerkplek van de Trends ICT Groep werkt u volledig in een online omgeving.  Daardoor is uw werkomgeving altijd en overal beschikbaar. Ook wanneer u thuis of op een andere externe locatie werkt. Iedereen binnen uw organisatie kan samenwerken aan documenten en informatie delen (zowel intern als extern). Het bevordert de samenwerking waardoor iedereen efficiënter werkt en uw medewerkers meer gemak ervaren. U vereenvoudigt het beheer, vergroot de flexibiliteit en drukt de kosten.

Doe de 3- minuten cloudwerkplek test

De Cloud werkplek is een totaaloplossing voor MKB-organisaties die op zoek zijn naar meer flexibiliteit en tegelijkertijd de beheerlast willen verlagen.

Is een cloudwerkplek wellicht wat voor uw organisatie? Doorloop de cloudwerkplek test en ontdek in 3 minuten of het voor uw organisatie verstandig is om over te stappen naar de cloud. Na afloop ontvangt u uw persoonlijke testscore met bijgaand advies.

 

 

 

 

 

 

Scroll