ISDN stopt, wat betekent dit voor de MKB-ondernemer?

  • Geschreven door Victor Visser
ISDN stopt, wat betekent dit voor de MKB-ondernemer?

Het aantal klanten dat nu nog ISDN heeft, wordt zo langzaamaan steeds kleiner. Waren er acht jaar geleden nog zeven miljoen ISDN- aansluitingen in Nederland, in 2016 waren dit al minder dan een miljoen. Het zijn voornamelijk MKB-bedrijven die nog bellen via ISDN. Het is voor telecombedrijven daarom niet meer rendabel om service te blijven aanbieden op ISDN-centrales. KPN heeft dan ook aangekondigd per 1 september 2019 haar ISDN-diensten te beëindigen.

Nadenken over alternatieven voor ISDN

Dit betekent voor u als MKB-ondernemer dat u binnenkort moet gaan nadenken over de alternatieven van uw huidige ISDN centrale. In de nieuwe situatie gaat u altijd bellen via het internet, oftewel cloud bellen, Voice Over IP, of VoIP. We begrijpen dat 2019 nog erg ver weg klinkt, toch is het verstandig om de overstap tijdig te doen of in ieder geval nu al te oriënteren op alternatieven die geschikt zijn voor uw organisatie.

Hosted telefonie

Hosted telefonie is een moderne oplossing waarbij geen hardware-telefooncentrale meer nodig is. De meeste bedrijven kiezen hiervoor. Alle functionaliteit bevindt zich in de cloud en u betaalt alleen voor wat u gebruikt, per gebruiker. Zo kunt u gemakkelijk opschalen, wanneer dat nodig is, zonder directe investeringen.

Private cloud

Voor sommige bedrijven is een gedeelde omgeving niet genoeg. Die verlangen een hogere graad van beschikbaarheid en beveiliging. Cloud bellen levert in zulke gevallen een private cloud, een eigen serveromgeving in een beveiligd datacenter. Naar wens kan daar ook een eigen datacenter aan worden gekoppeld.

Vast/mobiel-integratie

Wanneer u toch aan het oriënteren bent, denk dan ook eens aan de mogelijkheden om uw vaste telefonie te integreren met uw mobiele telefonie. Het gebruik van mobiele telefoons in een bedrijfsomgeving levert vaak extra onnodige kosten op, omdat er doorgeschakeld wordt van en naar de mobiele telefoon, en omdat er gesprekken plaatsvinden tussen collega’s via het mobiele netwerk. Cloud bellen integreert de mobiele nummers in het vaste netwerk. Daarmee worden de mobiele telefoons onderdeel van het bedrijfsnetwerk. Vaak is er een flinke besparing te realiseren, u heeft maar één factuur voor al uw telecomzaken

Vraag nu de Telecomscan aan

Het is niet de vraag of u gaat overstappen maar wanneer! Gebruik tijdens uw oriëntatie onze uitgebreide Telecomscan. Wij checken o.a.:

• ISDN-telefoon lijnen
• ISDN-alarm lijnen
• ISDN-lift lijnen
• ISDN-PIN lijnen

Na afloop ontvangt u een uitgebreid stappenplan waarin wordt aangegeven hoe uw organisatie probleemloos de transitie kan maken van ISDN naar VoIP of Cloud.

Gratis telecomscan

Scroll