Last van cloudwatervrees?

  • Geschreven door Voornaam Achternaam
Last van cloudwatervrees?

Werken vanuit de cloud lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Tekstverwerkings- en boekhoudsoftware en zelfs telefonie en videovergaderen: ondernemers hoeven zo niet meer voor de aanschaf van de bijbehorende programma’s, hardware en het beheer van die spullen op te draaien. Dat scheelt (financiële) kopzorgen. En toch is er nog een grote schare ondernemers die schoorvoetend toegeven dat zij de stap nog niet naar de cloud hebben gezet. Waarom? Als je doorvraagt komt het vaak neer op gebrek aan kennis van de mogelijkheden. En ook een beetje ‘cloudwatervrees’.

ICT uitbesteden

Laten wij met de mogelijkheden beginnen. Wat de multinationals al jaren geleden hebben ontdekt, komt dankzij cloud computing nu ook voor het MKB beschikbaar: besteedt de ICT uit aan gespecialiseerde partijen. Dat scheelt allereerst de nodige tijd en geld. En het levert meer op als je kijkt naar de mogelijkheden. Juist omdat software en gegevensopslag op afroep beschikbaar is, kan een ondernemer voor oplossingen kiezen die hem of haar niet financieel gezien de kop kosten. Neem bijvoorbeeld de combinatie van videovergaderen en op afstand samenwerken. En voeg daar bovendien nog een optimale bereikbaarheid (telefonisch, met integratie van vaste en mobiele nummers) van het bedrijf en de medewerkers aan toe. Zoiets zou enkele jaren geleden tienduizenden euro’s op jaarbasis hebben gekost. Via de cloud is dat nu allemaal voor een relatief bescheiden bedrag per medewerker per maand af te nemen. Met andere woorden: de mogelijkheden van een multinational voor een MKB-prijs.

Kosten aanzienlijk lager

De kosten zijn een ander belangrijk aspect als het gaat om cloud computing. Een onderneming had tot dusver niet alleen met duidelijke ICT-investeringen (aanschaf van netwerkservers, harde schijven en software) te maken. Er waren ook de nodige minder heldere kosten, zoals het beheer van de ICT-spullen en het onderhoud van de software (denk aan zaken als Windows-upgrades) en de investeringen in cursussen voor medewerkers om bijvoorbeeld de kennis op het gebied van cybersecurity op peil te houden. Al met al, kon dat aardig oplopen. Door de ICT vanuit de cloud af te nemen, dalen die kosten aanzienlijk. In plaats van de ondernemer, komen die kosten voor rekening van de cloud provider. Dat de prijs voor bijvoorbeeld een telefooncentrale vanuit de cloud niet de pan uitrijst, is te wijten aan het feit dat een cloud provider alle benodigde spullen en menskracht gecentraliseerd inkoopt. Die schaalvoordelen vloeien weer terug naar de ondernemer.

Veilige opslag van bedrijfsgegegevens

Veiligheid is een laatste ‘onbekende factor’ bij cloudwatervrees. Want die o zo belangrijke telefooncentrale staat immers niet meer fysiek bij de ondernemer in het bedrijfspand. En dat is best vervelend, zo op het eerste oog. Hetzelfde geldt voor de opslag van de bedrijfsgegevens. Ook die bevinden zich op de servers van de cloud provider. Het goede nieuws is dat de cloud provider letterlijk tonnen op jaarbasis investeert in hard- en software én een optimale beveiliging van applicaties en data. Nog los van de vele ICT-specialisten die zo’n cloud partij heeft rondlopen.
Is het bij cloudwatervrees een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind’? Ja. Het goede nieuws is dat ondernemers met cloudwatervrees op een hele eenvoudige manier kunnen genezen van die vrees. Zij kunnen het gewoon proberen. Want financieel gezien, zal het hen niet op achterstand stellen. En als het gaat om de nieuwe mogelijkheden, gaan ondernemers er ook alleen maar op vooruit.

Gratis ebook Cloud telefonie meer voor minder

 

Scroll