Marktonderzoek: internet bellen is sterk in opkomst bij ondernemers
- Geschreven door Voornaam Achternaam
Minder geld uitgeven
Minder geld uitgeven en daar toch een goed product of goede dienstverlening voor krijgen. Menig ondernemer zal dit met beide handen aangrijpen zonder al te lang te hoeven nadenken. Het is het voornaamste argument voor de overstap van een klassieke telefooncentrale in het bedrijfspand met de bijbehorende aparte telefoonlijnen naar het bellen via een internetverbinding met de telefooncentrale in de cloud. Volgens het Conclusr-onderzoek zegt maar liefst 64 procent van de ondernemers in Nederland dat het hen bij het over gaan op cloud-bellen om de kostenbesparing te doen is geweest. Tien procent zegt dat het ingegeven is door het feit dat de oude telefooncentrale en telefoonapparatuur aan vervanging toe was. Negen procent geeft aan dat het ‘tijd was om te moderniseren’ en dat er daarom voor bellen via het internet is gekozen.
Meer flexibiliteit
Kosten besparen, oude apparatuur vervangen en moderniseren. Het zijn drie goede argumenten om voorgoed afscheid te nemen van de oude telefooncentrale en de bijbehorende telefoontoestellen. Tegelijkertijd is het goed om ook naar de andere voordelen van cloud telefonie te kijken. Want die zijn minstens zo interessant voor een ondernemer. Allereerst is daar de combinatie van een betere bereikbaarheid, efficiënter kunnen werken en een grotere flexibiliteit. De door Conclusr ondervraagde ondernemers vinden dat minder belangrijk (respectievelijk 7, 6 en 5 procent), zo blijkt. Maar in een snel veranderende wereld met concurrenten die aan alle kanten voorbij razen en klanten die zonder al teveel schroom naar een andere leverancier stappen, kunnen die drie zaken wel het verschil maken.
Conclusr onderzoeksrapport
“Wanneer alle communicatiemiddelen, communicatieapparatuur en media zijn geïntegreerd, spreken wij van Unified Communications”, zeggen de onderzoekers van Conclusr in hun rapport. “Een kwart van de bedrijven in Nederland die via het internet bellen, zien dat als middel om tot Unified Communications te komen, zodat gebruikers met iedereen in contact kunnen komen, waar zij ook zijn en met behulp van welk apparaat (laptop, bureau-pc, tablet computer of smartphone) dan ook.”
Unified Communications
Unified Communications was tot niet al te lang geleden alleen voorbehouden aan grote organisaties met navenante ICT-budgetten en –afdelingen. De komst van cloud computing heeft dat echter ingrijpend veranderd. Nu kunnen ondernemers van klein tot groot gebruik maken van Unified Communications, waarbij zaken als videovergaderen, statusinformatie van medewerkers en gezamenlijk aan documenten werken tot de mogelijkheden behoren. En dat alles voor een inzichtelijk bedrag per medewerker per maand. Het is niet verwonderlijk dat Conclusr vaststelt dat in 2015 al ongeveer één op de vijf bedrijven gebruik maken van Unified Communications. Meer krijgen voor minder geld: dat is eigenlijk de droom van elke ondernemer.