Misverstanden over cloud telefonie ontzenuwd!

  • Geschreven door Victor Visser
Misverstanden over cloud telefonie ontzenuwd!

Communiceren zonder rompslomp en financiële pijn: ongeacht of het gaat om het ‘klassieke’ telefoontje of het meer geavanceerde videobellen. Dankzij cloud telefonie is het mogelijk. En toch zijn er nog steeds misverstanden over dat onderwerp. Wij ontzenuwen de drie meest hardnekkige misverstanden.

Niet betrouwbaar

Cloud telefonie zou niet betrouwbaar zijn. Volgens critici is de technologie onvolwassen en blinken internetverbindingen niet uit in snelheid en stabiliteit. Niets is echter minder waar.
Om met de techniek te beginnen: bellen via internet bestaat al sinds 1998 en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een robuuste en veelgebruikte vorm van communiceren. Sterker nog: het merendeel van de telefoongesprekken wereldwijd gaat tegenwoordig via een datanetwerk en niet meer via het klassieke, aparte, telefonienetwerk.

De internetverbindingen zijn eveneens door de jaren heen stabieler en sneller geworden. Sterker nog: Nederland is al jaren in de top te zien van diverse lijstjes waarin de gemiddelde snelheid van internettoegang op mondiale schaal wordt beoordeeld. Ook is de stabiliteit van internetverbindingen tegenwoordig geen punt meer.

Toegegeven: niets is honderd procent zeker, niet in het ondernemen en ook niet als het gaat om technologie. Het is echter wel mogelijk om meer zekerheid in te bouwen. Bijvoorbeeld door via een expert te laten kijken naar de mogelijkheid om twee internetverbindingen bij twee verschillende providers af te nemen. Dat klinkt wellicht kostbaar, maar – gezien de gedaalde tarieven – hoeft dat niet zo te zijn. En vergeet het mobiele internet niet! Een 4G-abonnement kan bijvoorbeeld in veel gevallen ook als ‘noodverbinding’ dienst doen.

Niet veilig

Ondernemers kunnen het bijna dagelijks in de krant of op het internet lezen: hackers azen op gevoelige bedrijfs- en persoonsinformatie die op computersystemen opgeslagen staat. Dan zal het bellen via de cloud, de centrale is immers een programma dat bij de cloud provider in het datacenter draait, ook wel onveilig blijken en een willige prooi voor hackers zijn, toch?
Ook hier geldt dat niets voor de volle honderd procent te beveiligen is: dat gaat op voor het bedrijfspand, de auto én computersystemen. Bij cloud telefonie is er echter een aantal voorzorgsmaatregelen getroffen om het hackers nagenoeg onmogelijk te maken om ‘in te breken’ op gesprekken en informatie. Allereerst wordt alle communicatie versleuteld, dat geldt voor telefoongesprekken én voor videobellen. Verder is de telefooncentralesoftware die bij de cloud provider draait ook op diverse manieren beveiligd tegen kwaadwillenden. Mocht er iets mis gaan bij de cloud provider (een hardware probleem of zelfs een brand), dan beschikt die veelal over meerdere datacenters zodat de klanten ongestoord door kunnen blijven werken. En ten slotte: zowel de software als eventuele opgeslagen gegevens worden continue geback-upt.

Geen controle meer

Door de telefooncentrale ‘in de cloud te zetten’, verdwijnt het aloude kastje bij de receptie of in de gangkast. Dat kan soms tot onprettige gevoelens leiden bij ondernemers. Immers: de centrale is niet meer te zien en zij moeten er maar op vertrouwen dat het allemaal goed gaat. Ook hier is er sprake van een misverstand. Een goede cloud provider heeft diverse voorzorgsmaatregelen getroffen om er van verzekerd te zijn dat de dienstverlening – in dit geval de telefonie – ongehinderd kan worden verleend. Om daar helemaal zeker van te zijn, is het verstandig om met de cloud provider een zogenoemd ‘Service Level Agreement’ af te sluiten: een document waarin zaken als de mate van beschikbaarheid en de snelheid van handelen bij calamiteiten staat beschreven. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Scroll