Nooit meer klanten teleurstellen: optimaal bereikbaar zijn

  • Geschreven door Voornaam Achternaam
Nooit meer klanten teleurstellen: optimaal bereikbaar zijn

Thuis en onderweg: privé zijn wij inmiddels nagenoeg altijd en haast vanzelfsprekend online en optimaal bereikbaar. Even WhatsAppen en met een half oog naar Facebook kijken, vervolgens iets Twitteren en onderweg een telefoontje plegen. Maar hoe zit dat in uw onderneming? Is iedereen daar wel altijd en overal optimaal bereikbaar? En hebben zij dan ook de juiste informatie voorhanden en beschikbaar om klanten goed te woord te staan? Zijn de zakelijke communicatiekosten nog wel van deze tijd? Vragen waar veel ondernemers, terecht, mee worstelen. Het antwoord is gelukkig inmiddels voorhanden: ‘totaalcommunicatie vanuit de cloud’.

Digitalisering

De afgelopen jaren is de wereld aardig ingrijpend veranderd. Allereerst is het veel kleiner geworden dankzij de oprukkende digitalisering. Nieuws uit een verafgelegen streek komt binnen milliseconden via sociale media of websites op het netvlies. De digitalisering heeft ook vergaande effecten op de economie als geheel en de ondernemers in het bijzonder. Klanten (potentiële en bestaande) verwachten nu dat er binnen maximaal een uur op mail of een social media bericht wordt gereageerd. Dat medewerkers van een organisatie direct bereikbaar zijn. En tegelijkertijd blijven diezelfde klanten kostenbewust: die extra dienstverlening mag niet ten koste gaan van de prijzen. En dat kan weer eigenlijk alleen door te investeren in slimme ICT-oplossingen. Een aardig dilemma.

Kostenverlaging

Ondernemers zijn op zoek naar zowel kostenverlaging als verhoogde flexibiliteit en productiviteit. Vroeger was dat niet haalbaar: elke ICT-investering (een betere telefooncentrale, andere software) kostte weer een aardige hoeveelheid kapitaal dat niet voor iets anders kon worden gebruikt. Maar met de komst van cloud computing is dat traditionele model, gelukkig, achterhaald. De benodigde software hoeven ondernemers niet meer zelf aan te schaffen. Dat wordt door de cloud provider gedaan. De ondernemer neemt al naar gelang de behoefte de gewenste capaciteit en mogelijkheden per werkplek af. Wel zo inzichtelijk en schaalbaar. Zonder dat er extra netwerkservers en dure softwarelicenties moeten worden aangeschaft.

Optimaal bereikbaar zijn

Grote multinationale organisaties hebben het kunstje al enige tijd door: besteedt de ICT uit en zorg er voor dat er in korte tijd optimaal bereikbare teams worden opgezet die snel op klantenvragen inspelen. Zonder dat zij persé fysiek bij elkaar moeten zitten. Helaas waren daar wel de nodige investeringen voor nodig. Door cloud computing komen die mogelijkheden ook binnen het financiële handbereik van ondernemers die geen vestigingen in vijftig landen hebben.

Totaalcommunicatie

Allereerst is daar de telefonische bereikbaarheid. Het ergste dat je als ondernemer kan gebeuren, is dat er een geïnteresseerde potentiële klant afhaakt omdat de telefoniste/receptioniste even van haar plek weg is. Of omdat de medewerker geen tijd heeft of omdat de vaste telefoon niet makkelijk kan worden doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van de medewerker die ‘aan de wandel is’. Daar is nu via cloud computing, bijvoorbeeld met een telefooncentrale ‘in de cloud’ met bereikbaarheidsinformatie over medewerkers en integratie van mobiele-vaste telefonie, een goed antwoord op gekomen. En het gaat nog een stap verder. Want door cloud computing zijn ook de extra mogelijkheden voor bijvoorbeeld plaats onafhankelijk samenwerken binnen handbereik gekomen. Uw medewerkers kunnen samen aan een offerte voor een klant werken en dat document op tijd de deur uit sturen. En daar hoeven zij niet eens fysiek voor bij elkaar te zitten. ‘Collaboration’ heet dat met een mooi Engels woord. Dat alles kan nu zonder dat daar de tarieven voor multinationals aan te pas komen. Goed nieuws voor de klant en dus ook voor de ondernemer. Meer weten? Lees dan het ebook van onze partner KPN.

Efficienter werken met totaalcommunicatie

 

Scroll