Onderzoek leert: ondernemers kunnen veel winnen met mobiel werken

  • Geschreven door Victor Visser
Onderzoek leert: ondernemers kunnen veel winnen met mobiel werken

Mobiel werken. Werknemers zijn er dol op en ondernemers zien langzamerhand dat het concrete resultaten oplevert. Er is nog wel een flinke ruimte voor verbetering. Dat concludeert het prestigieuze marktonderzoeksbureau IDC tenminste na een uitgebreid onderzoek onder HR-professionals bij Europese bedrijven. Waar ligt dat aan?

De werknemers hebben het mobiele werken in het hart gesloten. Volgens het IDC-onderzoek is bijna driekwart (74 procent) van de medewerkers in de Benelux voorstander van flexibel werken. Thuiswerken scoort bij hen ook hoog: 49 procent zit graag aan de keukentafel om bijvoorbeeld mailtjes af te handelen. 60 procent van de bevraagde werknemers werkt regelmatig thuis. Maar uit de reacties blijkt dat het totale aantal uren waarin de werknemers thuiswerken nog beperkt is.

De marktonderzoekers van IDC geven aan dat ‘beperkte ICT-voorzieningen’ de belangrijkste reden is waarom werknemers minder vaak mobiel werken of aan de keukentafel met hun laptop zitten. Hierin scoort de Benelux zelfs opvallend hoog: 58 procent van de bevraagde werknemers geven niet beschikken over de juiste ICT-voorzieningen als hoofdreden op voor het minder vaak mobiel werken. Daarmee blijft de Benelux achter bij het Europese gemiddelde (50 procent).

Dat beeld wordt bevestigd door een ander recent Nederlands onderzoek, uitgevoerd door het bureau METISfiles. Hieruit blijkt dat 50 procent van de Nederlandse bedrijven nog geen beleid voor mobiel werken heeft. Terwijl ook hier door de bevraagde medewerkers wordt gezegd dat mobiel werken veelal positief uitpakt. Het geeft daarnaast meer voldoening (52 procent), klanten worden er beter door bediend (55 procent) en het is efficiënter (66 procent).

Dure en complexe ICT-oplossingen waren langere tijd de oorzaak voor de reserves die ondernemers hadden als het onderwerp ‘mobiel werken’ op tafel kwam. Die obstakels zijn echter verdwenen door de intrede van cloud computing. De cloud aanbieder is verantwoordelijk voor de investeringen en zorgt zelf voor de broodnodige ICT-kennis. De ondernemer profiteert daar weer van. Hij of zij betaalt slechts voor wat aan software en diensten wordt afgenomen. En dat op bijvoorbeeld maandelijkse basis via één duidelijke factuur. Op- en afschalen (meer of minder werkplekken) is ook sterk vereenvoudigd. Het is een kwestie van een paar muisklikken geworden. Ondernemers hoeven hiervoor niet meer terug te vallen op de ICT-afdeling.

De cloud werkplek is ideaal voor het mobiele werken. De enige benodigdheden zijn een internetverbinding (mobiel of vast) en een smartphone, tabletcomputer of pc. De software – zoals het kantoorpakket Microsoft Office 365 – past zich daarbij automatisch aan het type apparaat aan. En aangezien de bedrijfsgegevens ook in de beveiligde cloud staan, kunnen medewerkers overal en altijd aan de slag. Ondernemers die voor cloud bellen kiezen, ook bekend als ‘de telefooncentrale in de cloud’, hebben het bijkomende voordeel dat de mobiele medewerkers altijd bereikbaar kunnen zijn. Ongeacht waar zij zijn en het type telefoon (vast of mobiel).

De drempels voor online werken en thuiswerken zitten ‘m niet meer in de investeringen of de complexiteit van de ICT. Ondernemers kunnen het zicht tegenwoordig letterlijk veroorloven om werknemers plaats- en tijdsonafhankelijk in te zetten. En dat is voor iedereen een positieve ontwikkeling. De werknemer is blij(er), de klant wordt beter bediend én het bedrijf functioneert efficiënter.

Scroll