Ook bellen als een multinational via The Cloud?
- Geschreven door Reinier Gunter
Zelf bellen of gebeld worden: voor veel organisaties is telefonie een eerste levensvereiste. Maar om nou te zeggen dat alle kosten gerelateerd aan telefonie ook een feest zijn? Niet echt. Maar het hoeft niet zo te zijn.
Allereerst is er de telefooncentrale. Dat is weliswaar een investering die binnen een aantal jaar is afgeschreven, maar het blijft een aardige uitgave zo in één keer. En daarna is er nog het onderhoud: een fluitje van een cent voor de leverancier van het apparaat, maar die rekening die er bij hoort, is minder prettig.
En niet alleen de aanschaf en het onderhoud zijn financiële drempels als u de telefooncentrale fysiek in huis hebt gehaald. Want in goede tijden wilt u kunnen opschalen met bijvoorbeeld een aantal tijdelijke krachten die allen telefonisch bereikbaar moeten zijn. Kan uw telefooncentrale dat wel aan of kost het weer wat extra aan nieuwe hard- of software? En die extra telefoontoestellen? Ook dat moet weer worden betaald. Plus nog dat iemand al die zaken moet installeren. Omgekeerd: als het even wat minder gaat, of de grootste drukte is voorbij, dan wilt u juist weer een stapje terug kunnen doen. Maar ja, u hebt al geïnvesteerd in die uitbreiding van de telefooncentrale en het aantal telefoontoestellen. Jammer van het geld.
Kan het ook anders? Tegenwoordig wel. Met bellen vanuit de cloud om precies te zijn. De telefooncentrale bevindt zich niet meer bij binnen de bedrijfsmuren. Sterker nog: de telefooncentrale is geen kastje meer, maar het is software geworden. Geavanceerde software die op een computerserver draait. Iets waar grote organisaties al enkele jaren op vertrouwen. Met de opkomst van cloud computing is dit nu echter ook binnen handbereik van bedrijven gekomen die misschien op dit moment nog iets compacter zijn dan Philips, Shell of Unilever.
Met cloud telefonie hebt u geen aanschafkosten meer voor een telefooncentrale. U neemt namelijk een abonnement af voor het gebruik van de functionaliteit van een telefooncentrale die bij de cloud dienstverlener op een beveiligde server draait. Net als u al gewend was met mobiele telefonie: die telefooncentrale draait immers ook niet bij u in het bedrijf maar bevindt zich keurig op de servers van de operator. Aanschaf, onderhoud en upgrades: het zijn drie kostenposten die komen te vervallen. Wel zo prettig.
Bellen vanuit de cloud biedt u nog een andere prettige ‘bijkomstigheid’: het stelt u in staat om flexibel te zijn. Zonder dat het u de financiële kop kost. Als er meer mensen (al dan niet tijdelijk) moeten kunnen bellen, dan neemt u per werkplek telefonie af. Dat wordt vervolgens maandelijks in rekening gebracht. Inzichtelijk en transparant. Wordt het wat rustiger? Dan vermindert u het aantal telefoniewerkplekken dat u afneemt. En dan daalt ook de rekening navenant. Net zo makkelijk.
Kosten vormen niet het enige voordeel van cloud telefonie. Al is het wel een prettig pluspunt. Bellen vanuit de cloud stelt u ook in staat om, al naar gelang, meer en geavanceerde mogelijkheden toe te voegen. Zonder dat u daar zelf hard- of software voor moet aanschaffen. Bijvoorbeeld door de integratie van vaste en mobiele telefonie, zodat de medewerkers via één nummer bereikbaar zijn. Ongeacht of zij zich in het bedrijf bevinden of onderweg zijn en op hun mobiele telefoon moeten vertrouwen. Cloud telefonie levert u de flexibiliteit en functionaliteit van een multinational. Maar dan zonder multinational-kosten. Dat dan weer wel. Bereken u voordeel via onderstaande knop!