Overstappen naar de cloud: het kan simpel!
- Geschreven door Voornaam Achternaam
De beloftes van cloud computing zijn aantrekkelijk voor ondernemers: minder kosten, minder kopzorgen over de ICT en meer flexibiliteit. Voor startende bedrijven is de cloud zelfs bijna een voorwaarde geworden. Maar niet iedereen is een beginnende ondernemer. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren voordat een ‘gewoon’ bedrijf dat al eigen ICT-spullen heeft, kan overstappen naar de cloud? Ondernemers houden van eenvoud en transparantie. Dat geldt ook voor de overstap naar de cloud. Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn: het is immers simpelweg een project dat uiteraard een projectmatige aanpak vraagt. En zoals in elk project zijn er bij de overstap naar de cloud belangrijke fasen: inventarisatie van de huidige ICT-situatie, inventarisatie van de toekomstige ICT-behoeften en de overstap zelf.
Huidige situatie
Bij de inventarisatie van de huidige ICT-situatie gaat het om vragen als: hoeveel vestigingen en werkplekken zijn er al geautomatiseerd? Wat voor hard- en software wordt er gebruikt? Wat is er van die spullen al afgeschreven? Zijn de internet- en netwerkverbindingen snel en stabiel genoeg? Hoe zit het eigenlijk met de cybersecurity, zijn er op dat gebied speciale eisen? Is er een interne ICT-afdeling en heeft die de benodigde kennis van cloud computing? En aan welke criteria, zoals kennis van uw branche, moet de cloud provider voldoen?
Toekomst
Regeren is vooruitzien. Dat geldt zeker ook voor ondernemen. Waar moet het bedrijf over een paar jaar staan? En wat voor rol speelt de ICT daarbij? Het is weliswaar moeilijk om in de toekomst te kijken, maar de ondernemersambitie kan wel in kaart worden gebracht.
Als er over twee jaar drie vestigingen in het buitenland moeten komen, dan is het verstandig om nu al na te denken over de ICT die het samenwerken in gespreide teams mogelijk maakt. Zoals Office 365 van Microsoft en cloudbellen, de vervanging van de oude telefooncentrale.
Met dat laatste wordt bijvoorbeeld het bellen tussen de eigen vestigingen gratis en komen er tal van nieuwe mogelijkheden bij (denk aan het via één lokaal nummer bereikbaar zijn van alle vestigingen).
Overstappen
Van oud naar nieuw. Het kan in één keer: dat is vaak goedkoper en sowieso sneller. Nadelen zijn er ook: medewerkers hebben minder tijd om te wennen aan de nieuwe situatie en tussentijds bijsturen is lastiger.
Maar het kan ook op een geleidelijke manier. Met de nodige voordelen (medewerkers kunnen op hun gemak leren werken met de nieuwe ICT-hulpmiddelen en –mogelijkheden en er is tijd om zaken bij te sturen) en nadelen (kost meer tijd en geld).
Elke methode heeft zo zijn voors en tegens. Wat is voor u het beste? Dat is bij elke onderneming weer anders. Een onafhankelijke cloud provider kan dat samen met u goed inschatten.
Meer weten over de cloud werkplek en alle mogelijkheden van ICT op afroep? Ervaringen van mede-ondernemers lezen? Download nu het ebook ‘Uw complete werkplek in de cloud? Zo pakt u het aan!’.