VoIP als voordelig alternatief voor ISDN

  • Geschreven door Victor Visser
VoIP als voordelig alternatief voor ISDN

De dienstverlening van het ISDN-netwerk stopt met ingang van 1 september 2019. Dit is van toepassing voor alle ISDN1/2 aansluitingen en PSTN. Het hele netwerk stopt bij KPN en ook alle andere aanbieders. Het goede nieuws is dat het goedkoper gaat worden door over te stappen naar VoIP en bovendien over meer functionaliteit beschikt!

Niet elke VoIP is een goede VoIP

Ja, VoIP is altijd goedkoper dan ISDN. Maar wat zijn de zaken waar je op moet letten om een VoIP verbinding te krijgen die en goedkoop en gegarandeerd goed is?
Immers, de keuze voor de aanbieder mag nooit ten koste gaan van de veiligheid, hoe aantrekkelijk de prijs ook is. Want er zijn veel prijsvechters op het internet te vinden, die meestal geen garanties geven op het dataverkeer. En dan is goedkoop opeens duurkoop!

  • Check daarom of de aanbieder geregistreerd is bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Alle bedrijven die dergelijke openbare diensten aanbieden zijn hiertoe verplicht. Dit betekent ook dat deze aanbieder een continuïteit- en calamiteitenplan heeft. Vraag gerust een exemplaar op bij uw aanbieder. Dit voorkomt verborgen kosten.
  • Let ook op de manier waarop VoIP wordt aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld voor een maximum aantal gelijktijdige gesprekken van toepassing zijn. Dit is van tevoren lastig in te schatten. Het gevolg is dat u daarom een tekort aan lijnen kunt hebben in drukke tijden. Hierdoor kunnen nieuwe gesprekken niet worden opgebouwd en moet u dus extra lijnen afnemen.
  • Er zijn ook providers die de gesprekstijd afronden op een hele minuut. Hierdoor kunnen de kosten ook snel oplopen. Wij adviseren te betalen per telefoonnummer waarbij het aantal gelijktijdige gesprekken onbeperkt is. Deze gesprekstijd moet dan gewoon per seconde worden afgerekend en niet per minuut. Anders gaat VoIP niet echt goedkoper worden.

VoIP kan ook meer!

Als u overstapt naar bellen in de Cloud (VoIP), krijgt u veel nieuwe mogelijkheden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Bellen vanaf uw computer via de webbrowser
  • De beschikbaarheid van collega’s bekijken
  • Video conferencing
  • Belstatistieken. Zoals hoe snel de lijnen worden beantwoord
  • Integratie met softwaresystemen zoals CRM en ERP zodat automatisch de juiste klantkaart wordt getoond
  • Telefoonboek-synchronisatie met Microsoft Exchange
  • Thuiswerkplekken aanmelden op de kantoorcentrale

Waar zit uw ISDN?

Het verdwijnen van ISDN heeft niet alleen invloed op de telefonie. Vele andere apparaten in uw organisatie zoals het alarm, de intercom en de frankeermachine gebruiken ook vaak ISDN. Het is daarom belangrijk om u goed te laten adviseren bij de overstap van ISDN naar VoIP.

Vraag daarom nu de Telecomscan aan. Wij checken o.a.:

  • ISDN-telefoon lijnen
  • ISDN-alarm lijnen
  • ISDN-lift lijnen
  • ISDN-PIN lijnen

Na afloop ontvangt u een uitgebreid stappenplan waarin wordt aangegeven hoe uw organisatie probleemloos de transitie kan maken van ISDN naar VoIP of Cloud.

Scroll