Zelf investeren in ICT? Hoeft niet meer dankzij de cloud werkplek!

  • Geschreven door Victor Visser
Zelf investeren in ICT? Hoeft niet meer dankzij de cloud werkplek!

Een groot deel van de ondernemers denkt er tegenwoordig niet meer aan om zelf auto’s aan te schaffen voor de medewerkers. Of om eigen monteurs in dienst te nemen voor het onderhoud van een wagenpark. Auto-onderhoud is veelal niet hun kernactiviteit. Dus waarom zou je zelf auto’s en monteurs willen hebben? Het alternatief is leasen, wat meer en meer een ‘betaal-naar-gebruik’-model krijgt. Hetzelfde geldt voor de ICT. Waarom zelf netwerkservers, software en ICT’ers in huis hebben als het ook efficiënter, flexibeler en goedkoper kan?

 

Vroeger moesten zowel de hard- als software worden aangeschaft. Vervolgens ging een eigen ICT-afdeling aan de gang voor het beheer en onderhoud van al die spullen. En zij bemanden ook vaak de interne helpdesk waar de overige medewerkers terecht konden met vragen. De ICT-afdeling had op zijn beurt weer de nodige tijd en middelen nodig om de kennis op peil te houden. Het waren allemaal investeringen waar niet iedere ondernemer direct op zat te wachten.

Onderzoek ministerie van EZ

Cloud computing in het algemeen en diensten als een cloud werkplek in het bijzonder, maken de noodzaak van een eigen ICT-park overbodig. Vooral het MKB kan hiervan profiteren. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken al in 2012 gemeld in een onderzoek (‘Cloud computing, fundament op orde’) naar de mogelijkheden van cloud computing voor ondernemers. “Dankzij cloud computing kunnen ondernemers besparen op de kosten van ICT. Vooral MKB-ondernemers kunnen zo eenvoudig en relatief goedkoop beschikken over de modernste technologie”, aldus het ministerie destijds.
Anno 2016 is de vooruitziende blik van de Rijksoverheid alleen maar verder bevestigd. De cloud werkplek biedt ondernemers bijvoorbeeld de nieuwste en meest innovatieve ICT-hulpmiddelen, zonder dat zij daarvoor zelf moeten investeren. Van tekstverwerken tot videoconferencing en software voor samenwerken op afstand: het is allemaal binnen de cloud werkplek te krijgen. Voor een aantrekkelijk tarief per maand per werkplek. En met de flexibiliteit die de cloud biedt: op- en afschalen gaat letterlijk met een paar muisklikken.

Helpdesk op afroep

De ‘ICT-monteurs’ worden eveneens door de cloud aanbieder geleverd. Zij zorgen voor het beheer en het onderhoud van hard- en software. En ook kunnen medewerkers met vragen over hard- en software met een telefoontje, mailtje of een chatbericht bij hen terecht. En zeker als er voor een cloud aanbieder in de regio wordt gekozen, is het bijna alsof de ICT-afdeling een paar kamers verderop in het bedrijfsgebouw zit. Wat dat betreft, is er niets veranderd. Wat zijn dan de grote verschillen met de situatie van vroeger? Allereerst heeft de ondernemer die ICT’ers niet op de loonlijst. Dat scheelt weer een aardig bedrag. En, ook niet onbelangrijk: de cloud aanbieder beschikt over een groter aantal gespecialiseerde ICT’ers dan de ondernemer ooit zelf in dienst had kunnen hebben.
Zelf sleutelen aan een eigen wagenpark is in 2016 alleen nog maar interessant voor ondernemers die in de Transport en Logistiek opereren. En ook zij hebben vaak gekozen voor een vorm van leasing. Met cloud computing is datzelfde nu ook voor de ICT van toepassing. Zelf sleutelen aan computers en software is overbodig geworden. Tenzij het de hobby van een ondernemer is, natuurlijk. Voor de overige MKB’ers betekent het (financiële) gemoedsrust en geeft het hen de mogelijkheid om zich te richten op wat voor hen echt belangrijk is: ondernemen.

Scroll