Trends biedt ‘ontzorging’ aan zorgaanbieder

Het geldt in meer of mindere mate voor elk bedrijf en elke organisatie: je wilt je het liefst bezighouden met dat waar je goed in bent en vooral geen omkijken hebben naar de dingen die je daarvoor nodig hebt. De IT-afdeling van zorgverlener Daelzicht heeft genoeg aan het beheer en het onderhoud van de computersystemen en wilde voor het telecommunicatiestuk graag zelf ‘ontzorgt’ worden. Trends Telematics schoot te hulp.

Daelzicht is al heel lang heel goed in dat waar het voor opgericht is: het verlenen van zorg aan kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. De oudste vestiging bestaat al sinds 1909 en door nieuwe vestigingen en fusies met andere organisaties bestaat Daelzicht inmiddels uit meer dan 60 vestigingen verspreid over heel Limburg. Het hoofdkantoor staat in Heel en voor deze vestiging streefden de IT-beheerders naar enkele aanpassingen.

De telefonieomgeving van Daelzicht bestond uit een systeem gebouwd op Asterisk, een open-source applicatie voor het programmeren van (software-)telefooncentrales, gateways en andere bouwstenen voor IP-telefonie. De beheerders van Daelzicht hadden dat grotendeels zelf opgezet en in beheer. Nu kwam er echter de behoefte aan een receptie-bedienpost en gaandeweg ook aan meer externe ondersteuning, ter ontlasting van de vele uren die in het telefoniesysteem gingen zitten. Daelzicht zocht daarvoor een partner met de nodige kennis en expertise in Asterisk. Trends Telematics was een van de partijen die graag mee wilde dingen naar deze opdracht.

Aangenaam verrast
Om de behoefte te peilen en de mogelijkheden van een systeem op basis van @COM Business Manager voor het voetlicht te brengen, organiseerde Trends een workshop voor enkele medewerkers van Daelzicht. Dat verschafte Trends, naar later bleek, een beslissende voorsprong op de concurrentie. “We waren aangenaam verrast dat Trends alle tijd voor ons nam om onze situatie te doorgronden met behulp van een uitgebreide workshop,” zegt Erik Aerdts, system-engineer van Daelzicht. “Dat gaf ons niet alleen een goed beeld van de mogelijkheden, maar ook een dieper inzicht in waar we nu eigenlijk naar zochten.”

De gekozen oplossing – natuurlijk op basis van @COM Business Manager – biedt Daelzicht de nodige flexibiliteit en functionaliteit. De receptie-bedienpost van PeterConnects werd naadloos geïntegreerd en inclusief SMS- en e-mailfuncties geleverd. Het @COM-systeem is op zijn beurt weer aangesloten op een Nortel Meridian 11c telefooncentrale. Op termijn wordt deze buitenspel gezet, want alle gebruikers zullen via IP-telefonie worden aangesloten op het @COM-systeem. Verder is er een 2 Mbps GSM koppeling en is het geheel redundant met de buitenwereld verbonden, via zowel een Vodafone SIP-30 verbinding als een ISDN-2 verbinding voor noodgevallen.

Trends levert natuurlijk zijn systeem niet zonder meer. De beheerders hebben een uitgebreide, driedaagse training gehad voor het beheer van de @COM Business Manager. Dat stelt ze in staat om alle eerste en tweedelijns management zelf te doen, zoals het uitleveren van nieuwe toestellen, het opzetten van ACD-groepen, het aanmaken van bereikbaarheidsprofielen en het configureren van doorschakelingen.

Maar een van de grote wensen van Daelzicht was om er bij ingrijpende wijzigingen, zoals de koppeling met een persoonsbeveiligingsysteem, en eventuele storingen niet langer alleen voor te staan. “Trends levert ons daarvoor de nodige ondersteuning waar we altijd op kunnen rekenen,” zegt Aerdts. “Door het prettige contact tussen ons en de @COM-specialisten van Trends zien we hen eerder als een partner dan als een leverancier.” Een mooi compliment.

Meer cases Minder cases
Paralax
Scroll