Belplafond op uitgaand verkeer: geen onverwachte hoge kosten
RSA Nederland is onderdeel van een toonaangevend verzekeringsconcern, gespecialiseerd in risicovolle grootschalige projecten en industriële objecten. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij in een hoog vaandel. Groot was dan ook de schrik toen bleek dat bij een van de buitenlandse vestigingen, via een hack in het telecomsysteem, voor veel geld naar dure betaalnummers gebeld was. oneCentral bood een oplossing die zowel elegant als eenvoudig was, om te voorkomen dat iets dergelijks in Nederland kon gebeuren.
Sinds 2009 maakt RSA Nederland gebruik van het @Com Business Manager IP-telefoniesysteem van Trends Telematics. Op dit IP-systeem zijn 50 vaste toestellen aangesloten. Voor het verkeer van en naar buiten was er een verbinding met een ISDN30-centrale via provider KPN. Het systeem is uitermate goed beveiligd – onder meer met Intrusion Detection Systemen (IDS) – maar helemaal waterdicht kan dit niet zijn, omdat het hier nu eenmaal gaat om een verbinding naar buiten.
Bij een van de buitenlandse vestigingen van RSA is ook een IP-systeem in gebruik, dat is geleverd en geïnstalleerd door een lokale partner. In 2011 bleek dat dit systeem was gekraakt en dat er in één weekend voor vele duizenden euro’s naar ‘exotische’ nummers was gebeld. Het bleek niet mogelijk om deze kosten op de lokale provider te verhalen, omdat RSA zelf verantwoordelijk is voor de beveiliging van het systeem. Toen dit nieuws de vestigingen in de overige landen had bereikt, ging men zich uiteraard afvragen of dit overal kon gebeuren. Dat was de reden voor Peter Tramper, Operations Director van RSA Nederland, om contact op te nemen met Trends Telematics. “We maakten ons uiteraard zorgen of iets dergelijk ook bij ons kon gebeuren,” vertelt Tramper. “En wat we te horen kregen, maakte duidelijk dat we toch maatregelen moesten nemen.”
Uitgaand verkeer via VoIP
Want hoewel de @Com Business Manager erg goed is beveiligd, kan niet gegarandeerd worden dat deze nooit gehackt kan worden, temeer daar het verkeer via de ISDN30-centrale voor de verbinding naar buiten niet kan worden gemonitord. Trends bedacht een eenvoudige, maar elegante oplossing. De veelzijdigheid van de @Com Business Manager maakt het bijvoorbeeld heel eenvoudig om het verkeer dat via IP-telefonie gaat te monitoren en te controleren. Omdat dit alleen van belang is voor uitgaand verkeer – inkomende telefoontjes kosten uiteraard geen geld – adviseerde Trends om voortaan alleen het inkomende verkeer nog via de ISDN30-centrale te laten lopen. Op die manier is het voor hackers onmogelijk om via deze weg uitgaand te bellen en zo hoge kosten te veroorzaken. Voor het uitgaande verkeer adviseerde Trends alleen VoIP te gebruiken en bood aan dit via oneCentral te laten lopen. Via de SIP-trunk kunnen niet alleen kosten worden bespaard, maar kunnen ook extra beveiligingsmaatregelen worden genomen.
Zo zijn er diverse belplafonds ingesteld, waarvoor de facturen van KPN zijn geanalyseerd. Daarbij is het belverkeer per week berekend en op basis daarvan is een laag en een hoog belplafond ingesteld. Zodra het lage plafond is bereikt worden de verantwoordelijke personen binnen RSA gewaarschuwd met een e-mail. Ook bij het bereiken van het hoge plafond krijgen deze mensen een e-mail, maar tegelijkertijd wordt het IP-verkeer door oneCentral afgeknepen om te voorkomen dat de kosten te hoog oplopen. Uitgaand verkeer is dan niet meer mogelijk.
Oplossingsgericht
Natuurlijk moet ervoor worden gezorgd dat de mensen bij RSA Nederland hun werk kunnen blijven doen. Daarom moeten de plafonds ook niet te laag worden ingesteld. Bovendien is rekening gehouden met bijzondere piekmomenten, bijvoorbeeld bij telefonische marketingacties. De plafonds zijn alleen bedoeld om excessief, onbedoeld verkeer te voorkomen. Verder is de ISDN30-centrale teruggebracht naar een ISDN15-systeem, wat voldoende is nu dit systeem alleen inkomend verkeer hoeft af te handelen.
“Zoals gezegd, de oplossing was eenvoudig en brengt ook nog eens onze totale kosten omlaag,” zegt Tramper. “Bovendien was de dienstverlening van zowel Trends Telematics als oneCentral zeer adequaat, en werken de mensen daar zeer oplossingsgericht. We hebben nu nauwelijks omkijken naar ons telefoonsysteem, en we kunnen ons gelukkig richten op ons dagelijkse werk, zonder dat we bang hoeven te zijn dat we na een weekend op kantoor komen en ontdekken dat ons systeem is voor vele duizenden euro’s is misbruikt.” Het systeem draait inmiddels ruim een jaar naar volle tevredenheid.
Meer informatie over RSA Nederland: nl.rsagroup.com
Sigmax is gevestigd in Enschede en een internationale softwarepartner voor gemeenten, het openbaar vervoer, serviceorganisaties en beveiligingsbedrijven. Meer dan 160 medewerkers maken het werk van duizenden professionals makkelijker en bedrijfsprocessen efficiënter. Software wordt ontwikkeld binnen vier business units, elk met... Lees meer
VanMeijel is een familiebedrijf en specialist in automatisering voor de infra, bouw en aanverwante sectoren. Met circa 120 medewerkers opereert het bedrijf vanuit de kantoren in Amsterdam, Emmeloord en Eindhoven. Trends ICT is al jarenlang partner van VanMeijel en heeft... Lees meer
Stichting Nusantara Zorg biedt cultuursensitieve zorg die erop gericht is de bewoner zo zelfstandig mogelijk te laten leven. Deze kleinschalige woonzorgorganisatie heeft alles in huis voor een grootse woonbeleving. Voor kantoor en zorgpersoneel heeft Nusantara gekozen voor de zakelijke telefonie... Lees meer
Productiebedrijf Kleiss & Co heeft meer dan 50 jaar ervaring in het produceren en engineeren van gereedschappen en materialen voor de constructie van pijpleidingen, en voorziet in het onderhoud. Het van origine Schiedamse bedrijf schakelde de hulp in van Trends... Lees meer
VT Group heeft meer dan 100 jaar ervaring in de maritieme logistiek en bunker industrie. Sinds de oprichting in 1916 is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijde speler, met activiteiten in de ARA-regio, Panama, Oman, Zweden, Spanje, de Canarische Eilanden... Lees meer
Daan is een Nederlands arbeidsbemiddelingsbureau dat zich richt op vacatures in diverse domeinen. Zelf zegt Daan: ik sta voor een wereld vol leuke banen en geloof in uitmuntend werkgeverschap. Via arbeidsbemiddeling komen de juiste mensen op de juiste plekken terecht.... Lees meer
Kyocera is al meer dan 60 jaar een pionier op het gebied van documentbeheer en informatiemanagement. Het productportfolio bestaat uit bekroonde printers, softwareoplossingen en verbruiksmaterialen. Met deze producten verbeteren klanten de productiviteit en efficiëntie van hun organisatie. Door de coronapandemie... Lees meer
ZF Marine Krimpen B.V. is een fabrikant van 360° bestuurbare voortstuwingssystemen voor de scheepvaart en is gevestigd in Krimpen aan de Lek. De systemen worden toegepast op schepen in de offshore en zeevaart. Vanuit de overkoepelende corporate ZF Friedrichshafen AG... Lees meer
Eimskip is een internationale rederij met 55 vestigingen in 20 landen en vier continenten. Vanuit Rotterdam wordt Eimskip Nederland geleid. Alle contracten met partners worden eerst gekeurd op basis van het internationale beleid van Eimskip. Op het gebied van ICT... Lees meer
Kébol in Rijsenhout is een familiebedrijf binnen de wereldwijde import en export van bloembollen. Na de overname van Braintel in de zomer van 2020, werd het bedrijf klant bij Trends. Met de overname werd de telefonieomgeving gemigreerd van Telfort Hosted... Lees meer
De uitdaging In 2019 is Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam gestart met de renovatie van het statige museumgebouw, gevestigd aan het Museumpark 18-20. De renovatie neemt zo’n zeven jaar in beslag. In 2017 startte de bouwwerkzaamheden voor het Depot... Lees meer
De uitdaging Anders Medical Factoring verzorgt medisch debiteurenbeheer en biedt een andere aanpak in mondzorgfactoring voor zorgverleners en patiënten. De medewerkers van de zorgverleners- en patiëntendesk werken grotendeels vanuit huis vanwege het huidige thuiswerkbeleid. De continuïteit van bereikbaarheid en beschikbaarheid... Lees meer
De uitdaging In 2017 is Houweling Group overgestapt van een on-premise oplossing voor telefonie naar de cloud. De telefooncentrale voor de drie vestigingen draaide op een lokaal geïnstalleerde automatiseringssoftware en was verouderd. Robin Boelen is systeembeheerder bij Houweling Group en... Lees meer
De uitdaging SIDN, het bedrijf achter het nationale topleveldomein .nl, maakte al gebruik van KPN ÉÉN V1. Niet alle functionaliteiten werden optimaal ingezet en sommige waren ontoereikend voor de eisen van de organisatie. Zo waren de rapportagemogelijkheden binnen de oplossing... Lees meer
De uitdaging OBIN is al meer dan 15 jaar specialist op het gebied van bewindvoering en curatele en biedt financiële hulp voor particulieren, zzp’ers en kleine ondernemingen. Zeker in deze tijd, waarin de coronacrisis veel impact heeft op de economie.... Lees meer
De uitdaging Quiris is in mei samen gegaan met een nieuwe organisatie, AAD advies. Op dat moment waren er twee IT-systemen aanwezig, waarbij de wens was om deze te integreren. Cecile Wijdeveld is Managing Partner bij Quiris en was nauw... Lees meer
Mede door de bekende succesvolle tv-slogan: “het SOLMAR je vakantie zijn” is Solmar de afgelopen 5 jaar met een Zoover Award verkozen tot ‘Beste Aanbieder Zonvakanties’. Afgelopen jaar is Solmar ook verkozen tot ‘Populairste Aanbieder Zonvakanties’. Goede service en kwaliteit... Lees meer
Royal Dahlman en Trends ICT Groep gingen niet over één nacht ijs bij het zoeken naar de juiste telefonieoplossing. Na een uitgebreide analyse van de huidige en toekomstige communicatiebehoeften van Royal Dahlman is uiteindelijk gekozen voor de Unify OpenScape Business... Lees meer
“De koppeling tussen vaste en mobiele telefonie is nu veel beter en makkelijker geregeld. Bovendien besparen we honderden euro’s per maand” De uitdaging Voor een logistiek bedrijf is bereikbaarheid belangrijk. “We willen natuurlijk optimaal bereikbaar zijn voor klanten”, legt Sjany... Lees meer
Basisschool St. Antonius Abt in Eindhoven van pilot naar dagelijks gebruik Communicatie is vanzelfsprekend in het onderwijs. Van leraar naar leerling, en omgekeerd, en van school naar ouders. Telecommunicatie is een belangrijk middel voor de school om contact te houden... Lees meer
Voor een groot en bekend merk als Porsche is het belangrijk hoe het overkomt bij de klant. Porsche Centrum Rotterdam wilde dat zijn verschillende vestigingen voor de klant die telefonisch contact opneemt, als één bedrijf overkomen. Niet alleen klantgerichtheid speelde... Lees meer
Dat IP-telefonie ook voor onderwijsinstellingen een bijzonder aantrekkelijk alternatief is, bewijst de keuze van de Haagse Colleges in Den Haag voor Voice over IP (VoIP), ofwel telefonie over het datanetwerk. De Haagse Colleges bestaat uit zes ondernemende, zelfstandige scholen. De... Lees meer
Baas BV is een landelijk opererende aannemer voor grote infrastructurele projecten op het gebied van gas, water, elektriciteit, data en warmte- en koudesystemen. Voor de verschillende vestigingen verspreid over Nederland wilde Baas een voice respons menu voor inkomend telefoonverkeer. Dat... Lees meer
Het geldt in meer of mindere mate voor elk bedrijf en elke organisatie: je wilt je het liefst bezighouden met dat waar je goed in bent en vooral geen omkijken hebben naar de dingen die je daarvoor nodig hebt. De... Lees meer
Een forse uitbreiding van een onderneming heeft bijna altijd gevolgen voor het telecommunicatie- en automatiseringssysteem. Maar het biedt ook kansen om de zaken opnieuw te bekijken, uit te breiden en te verbeteren. Trends voorzag Drukkerij Damen na hun uitbreiding van... Lees meer
Een goed werkend communicatiesysteem is het kloppend hart van de klantenservice. Daarom is het zo belangrijk om een bedrijf met kennis en deskundigheid in te schakelen voor het inrichten van de telefonische helpdesk. FP-Ruys, leverancier van postverwerkende systemen, was zo... Lees meer
Hoffmann is een leverancier van kantoorartikelen, die zijn klanten op afstand bedient. Bestellingen komen telefonisch of per e-mail binnen. Trends verzorgde het systeem dat de afhandeling van bestellingen door de medewerkers mogelijk maakt. Trends installeerde voor Hoffmann een OpenScape Private... Lees meer
Minder kilometers per werknemer, minder verloren uren in de file en grotere productiviteit. Het zijn zomaar drie van de vele voordelen die Flexibel Werken elke organisatie kan opleveren. Ook Hoogendoorn, een bedrijf dat zich richt op hoogwaardige automatisering voor Tuinbouw,... Lees meer
Het vervoer van bijzondere, zware ladingen over zee is een zeer gespecialiseerde business. Jumbo Shipping and Offshore in Schiedam is al decennialang een belangrijke speler in die markt. Het bedrijf is marktleider in zware en bijzondere transporten met een vloot... Lees meer
Mastermate is een landelijke keten van professionele, technische groothandels voor de bouw en bouwgerelateerde bedrijven. Het is een franchiseformule waarbij regionale familiebedrijven zijn aangesloten, waarvan sommige al tientallen jaren bestaan. Kwaliteit en persoonlijk vakmanschap staan in alle activiteiten van Mastermate... Lees meer
Voor OOM Verzekeringen in Rijswijk behoort klantcontact tot de hoogste prioriteit. De verzekeraar is gespecialiseerd in buitenlandverzekeringen voor (tijdelijke) buitenlandse werknemers in Nederland en voor Nederlanders die voor langere of kortere tijd in het buitenland wonen of werken. Ingewikkelde materie,... Lees meer
Patientline is marktleider op het gebied van infotainment voor patiënten in zorginstellingen. Naast televisie en telefonie gaat het daarbij om internet en specifieke zorginformatie. Dit geheel aan complexe verbindingen is gekoppeld aan een administratie- en facturatiesysteem. Trends ontwikkelde in samenwerking... Lees meer
Na de verhuizing van Rotterdam Marketing naar een nieuwe locatie, was er behoefte aan een nieuw communicatiesysteem op basis van Unified Communications. De beschikbaarheidsinformatie en de mogelijkheid om thuis te kunnen werken waren daarbij belangrijke functionaliteitseisen. Trends adviseerde hiervoor OpenScape... Lees meer
Kennis van zaken is onbetaalbaar. Dat ondervond ook IT Manager Marcel Hogervorst van Stokvis Group, een bedrijf dat is gespecialiseerd in aandrijftechniek, besturingen, machinebouw en onderhoud. Toen de IT-beheerder het bedrijf verliet, was in één klap alle kennis omtrent het... Lees meer