Wanneer een bedrijf vaak te maken krijgt met telefonische service- en ondersteuningsaanvragen, is een goed werkend communicatiesysteem essentieel. Het kloppend hart van de supportdesk van Portbase was toe aan een update. Met behulp van Trends staat er nu een systeem waarmee de organisatie nog vele jaren vooruit kan.
Portbase is een organisatie waarbij communicatie een centrale rol speelt. Het is voortgekomen uit de Rotterdamse Port infolink (sinds 2002) en het Amsterdamse PortNET (sinds 2000). In 2009 werd Portbase opgericht door Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam en sindsdien brengt de organisatie zonder winstoogmerk alle partijen in de haven bij elkaar, van vervoerders en verladers, tot rederijen en overheden. Deelnemende bedrijven maken gebruik van een veelheid aan intelligente diensten voor efficiënte en eenvoudige informatie-uitwisseling, zowel onderling als met overheden. Zo worden de logistieke processen in de havens geoptimaliseerd.
Update
Het is duidelijk dat voor Portbase communicatie centraal staat. Gebruikers van de diverse IT-oplossingen die voor de havens beschikbaar zijn, en andere relaties, zoeken vaak en veel contact. De oude telefooncentrale en bijbehorende systemen waren aan vervanging toe, zegt Ilse Monteiro, office manager bij Portbase: “Het oude systeem werd gedeeld met het havenbedrijf Rotterdam en we kregen dan ook regelmatig verkeerde telefoontjes. Bovendien was het niet altijd flexibel.”
VoIP
Trends installeerde voor Portbase een Unify OpenScape Private Cloud-oplossing. Bij deze oplossing komt geen fysieke telefooncentrale meer te pas. Het is een volledig software-gebaseerde oplossing die in de cloud is geplaatst. Gesprekken vinden plaats via VoIP, een communicatiemethode die uiterst flexibel is en in de meeste gevallen een aanzienlijke kostenbesparing oplevert. Voor internet, VoIP en de integratie van vaste en mobiele netwerken leverde Trends een glasvezel-infrastructuur, die bovendien volledig redundant uitgevoerd is, met behulp van glasvezelverbindingen met meerdere providers.
OpenScape
Unify OpenScape is een flexibel systeem, gebaseerd op open standaarden, voor het inrichten van een telecommunicatiesysteem. Door de unified communications voorzieningen vindt alle communicatie plaats via een VoIP-telefoon en is alles te volgen en bij te houden met een enkele applicatie op de pc of smartphone en tablet. Medewerkers hebben inzicht in elkaars beschikbaarheid, zodat doorverbinden nooit mislukt. Binnenkomende gesprekken kunnen zodanig worden gerouteerd dat er nooit een ingesprektoon te horen is. Wanneer de gebelde medewerker niet beschikbaar is, wordt automatisch doorgeschakeld naar een collega en pas in laatste instantie naar een receptiedesk.
Call center
Van doorslaggevende betekenis voor Portbase waren de optionele modules voor het naadloos integreren van call center functionaliteit. myAgent is een desktop applicatie voor de supportmedewerkers, die daarmee de beschikking krijgen over alle contact center functionaliteiten, zoals de inkomende wachtrij, informatie over de klant bij binnenkomende gesprekken en toegang tot de complete klantgeschiedenis. Vanuit myAttendant, de module voor de receptie, kan precies worden bijgehouden wat de status is van de binnenkomende gesprekken en de supportmedewerkers. Omdat ‘beschikbaarheid’ een groot onderdeel is van OpenScape, kan het systeem automatisch, of handmatig via myAttendant, medewerkers tijdelijk overslaan, bijvoorbeeld in geval van een pauze.
“Dankzij het nieuwe systeem is onze werkdruk aanzienlijk verlicht”, zegt Monteiro. “We hoeven geen papieren lijsten meer bij te houden en hoeven niet elke dag in de agenda’s te kijken wie er aanwezig zijn, voordat we een gesprek kunnen doorzetten.”
Lof
Voor de werkwijze van Trends heeft Monteiro niets dan lof. “Het systeem is niet zomaar geïnstalleerd, maar we kregen vooraf uitgebreid uitleg op het kantoor in Rotterdam. Wat er precies werd geïnstalleerd, hoe het werkt en wat we ermee kunnen. Bij vragen kunnen we ze altijd bellen en de meeste zaken zijn letterlijk met één telefoontje geregeld.”
Meer informatie over Portbase: www.portbase.com
Met ingang van 1 juli wordt CastelloServe onderdeel van Trends ICT Groep. Al meer dan 10 jaar werken Trends ICT en CastelloServe intensief met elkaar samen. Trends ICT is de ontwikkelaar van het @COM telefonie platform wat de basis is... Lees meer
Donderdag 6 juni jl. reikte onderzoeks- en adviesbureau Integron de Beleving Awards voor de veertiende keer uit. De best presenterende organisaties op klant- en medewerkersbeleving ontvingen een Award. Trends ICT is uitgeroepen tot de winnaar van de Klantbeleving Award 2024... Lees meer
Rotterdam, 18 april 2024 – Trends ICT, de winnaar van de Klantbeleving Award 2021 en 2022, is verheugd aan te kondigen dat het voor het derde opeenvolgende jaar is genomineerd voor de prestigieuze Klantbeleving Award 2023 van Integron. Steeds meer... Lees meer
Het is voor ons belangrijk om te weten hoe klanten onze dienstverlening, producten en diensten ervaren. Deze feedback stelt ons in staat onze service en producten te optimaliseren en zo goed mogelijk op de wensen van onze klanten af te... Lees meer
Met de rebranding van Amnez telecom & ICT is de laatste hand gelegd aan de overname door Trends ICT Groep. Op 1 juni 2022 werd bekend dat Trends en Amnez de krachten gingen bundelen en verder gaan onder de naam... Lees meer
Donderdag 23 juni vond de uitreiking van de Beleving Awards plaats in Hal4 aan de Maas in Rotterdam. De 13 best presterende organisaties op klant- en medewerkerbeleving ontvingen een Beleving Award 2022. Zij haalden het afgelopen jaar stuk voor stuk... Lees meer
Organisaties die het beste presteren op het gebied van klant- en medewerkerbeleving worden wederom erkent met een Klantbeleving Award. Donderdag 23 juni reikt onderzoeks- en adviesbureau Integron voor de twaalfde keer de Beleving Awards uit. Dit jaar vindt de bijeenkomst... Lees meer
Met ingang van 1 juni 2022 zullen Trends ICT Groep en Amnez telecom & ICT de krachten gaan bundelen. Amnez levert sinds 1998 telecom en ICT diensten aan de zakelijke markt. Samen met mensen die een enorme kennis hebben van... Lees meer
Allianties komen in allerlei samenstellingen voor. Denk maar eens aan Apple die een smartwatch maakt met Nike en mobiele providers die samen met banken financiële producten creëren. De alliantie tussen Trends en I-Cube is niet zo opmerkelijk, maar wel bijzonder.... Lees meer
Goed en stabiel internet speelt een belangrijke rol in de continuïteit van bedrijfsprocessen en de communicatie met klanten. De oplossing van Trends zorgt voor een internetverbinding met de hoogste snelheid op basis van 4G. U kunt altijd doorwerken, zelfs als... Lees meer