Technieken
VoIP, Cloud, IoT, Big Data. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Hieronder leggen wij in begrijpelijke taal uit wat het is en wat u daar in de praktijk aan heeft.
VoIP, Cloud, IoT, Big Data. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Hieronder leggen wij in begrijpelijke taal uit wat het is en wat u daar in de praktijk aan heeft.
VoIP is de afkorting van ‘Voice-over-Internet-Protocol’. Het is een technologie waarmee het telefoneren via een computernetwerk –veelal via internet— gebeurt.
VoIP staat daarom ook wel bekend als IP-telefonie en internettelefonie. Bij gebruik van VoIP is geen analoge (PTSN) nodig. IP-telefonie is een goede opvolger van de digitale telefoonlijn (ISDN), die in 2019 verdwijnt.
Voordelen van VoIP/ IP telefonie
Nadelen
De kopieermachine die verbonden is met de serviceorganisatie van de fabrikant en zelf aangeeft wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Of de slimme thermostaat die via een draadloze internetverbinding op afstand te bedienen is.
Het zijn praktijkvoorbeelden van ‘The Internet of Things’; het internet der verbonden apparaten. Bedrijven maken steeds meer gebruik van de mogelijkheid om diverse soorten apparaten en sensoren met elkaar of aan computerservers te verbinden via het internet. De opmars van IoT gaat de komende jaren alleen maar groter worden, zo is de verwachting. Analisten voorspellen zelfs dat in 2020 tussen de 20 en 30 miljard ‘things’ zullen zijn verbonden met het internet.
De eerste definitie van IoT was een systeem dat voorwerpen in de fysieke wereld verbond met het internet via sensoren die gegevens verzamelt en rapporteert naar een centrale locatie. Het was toen, in 1999, dat Kevin Ashton, medeoprichter van het Auto-ID Center aan de prestigieuze Amerikaanse universiteit Massachusetts Institute of Technology, de term ‘Internet of Things’ voorstelde. Sindsdien hebben we het machine-to-machine-tijdperk gezien, waar de apparaten begon te communiceren met andere apparaten.
Vandaag de dag verbindt IoT bedrijven, mensen en technologie in real time. Het raakt organisaties in alle sectoren van de economie en in elke branche net zoals het internet zelf dat destijds heeft gedaan.
The Cloud wordt in de praktijk vaak Cloud Computing genoemd. De Cloud maakt het mogelijk om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken omdat documenten en software via een centrale computerserver online, bijvoorbeeld via een internetverbinding, beschikbaar zijn voor gebruikers. Een goed voorbeeld is een Cloud dienst als Flickr. Daarmee kunnen mensen via het internet foto’s op een centrale plek – op de servercomputers van Flickr zelf – opslaan, waarbij desgewenst de bewuste beelden voor anderen toegankelijk zijn.
De Cloud kent inmiddels vele verschijningsvormen. Zo zijn er onder andere Cloud Servers, Cloud Hosting, Cloud Telefonie en Cloud Storage.
De term Big Data wordt gebruikt als een hoeveelheid digitale gegevens te groot is om met standaard databasesoftware te beheren.
Big Data spelen een steeds grotere rol. De hoeveelheid informatie die digitaal wordt opgeslagen, groeit namelijk exponentieel. Dit komt bijvoorbeeld door de opkomst van Sociale Media, zoals Twitter en Facebook. Maar ook komen er steeds meer apparaten die zelf data verzamelen, opslaan en uitwisselen (‘Internet of Things’). Het opslaan en het beheren van al deze gegevens vormt op zich al een grote uitdaging.
Nog belangrijker is de vraag hoe deze enorme hoeveelheden data snel en effectief kunnen worden geanalyseerd. In gegevens zit immers potentieel een schat aan informatie.
Volgens het vooraanstaande marktonderzoeksbureau Gartner gaat het bij Big Data om drie factoren:
Als aan minimaal twee van bovenstaande factoren is voldaan, dan is het label ‘Big Data’ van toepassing.
Unified Communications (UC) zorgt voor de integratie van allerlei vormen van communicatie. Denk daarbij aan telefonie, videobellen, agenda functionaliteit, e-mail, webvergaderen en instant messaging via verschillende hardware, zoals (mobiele) telefonie, laptops en tablet computers.
Met UC vindt chatten, bellen en videoconferencing op hetzelfde platform plaats. Ook komt de informatie samen in één ‘mailbox’. Dit in tegenstelling tot de klassieke situatie waarbij de diverse communicatie werd vastgelegd in diverse programma’s en op verschillende plekken.
Met Unified Communications kunnen organisaties bedrijfsprocessen en communicatie optimaliseren met als resultaat lagere kosten en hogere efficiency.
Het is nagenoeg ondenkbaar dat er tegenwoordig nog medewerkers zijn die geen gebruik maken van mobiele telefonie. Tegelijkertijd wordt bij bedrijven de klassieke ‘vaste telefonie’ nog veelvuldig toegepast. Het naast elkaar bestaan van die twee telefonievormen is niet altijd efficiënt en zorgt vaak voor overbodige kosten.
Met de zogenoemde ‘vast-mobiel integratie’-technologie is daar een antwoord op gekomen. Via één nummer is de bewuste medewerker bereikbaar: ongeacht of hij op dat moment een smartphone of een vaste telefoon gebruikt. In sommige gevallen zijn ook de (mobiele en vaste) voicemailboxen geïntegreerd en schakelt de mobiele telefoon automatisch over op het vaste bedrijfsnetwerk zodra de medewerker het bedrijfspand binnen loopt. Dat laatste scheelt ondernemers kosten aangezien het mobiele telefoontje of de mobiele mailberichten niet meer via het netwerk van de operator gaan.
Vaak ontstaat de behoefte om thuis of onderweg te kunnen werken. Daarnaast is het handig om vanuit huis of vanaf een vakantieadres bij het bedrijfsnetwerk te kunnen om documenten te raadplegen.
Dit is waar de Virtueel Privaat Netwerk-technologie (VPN) voor is bedoeld. Een VPN maakt het mogelijk dat een computer buiten het bedrijfsnetwerk een beveiligde verbinding maakt met het netwerk. Daarbij krijgt de gebruiker toegang tot bestanden, applicaties en printers. Soms vereist een VPN van een pc op afstand dat deze een applicatie gebruikt om toegang te krijgen. Soms gebruikt een VPN een speciale technologie, bekend als Secure Sockets Layer, zodat er zonder een dergelijk programma verbinding kan worden gemaakt. Er zijn ook VPN-oplossingen die beide manieren combineren.
Bedrijven zijn meer en meer ‘mobiel’, dankzij de groeiende populariteit van het plaats- en tijdsonafhankelijk werken gekoppeld aan de opmars van mobiele apparaten zoals smartphones en tablet computers. Met een mooie Engelse term: Enterprise Mobility.
Het uit zich bijvoorbeeld door het feit dat medewerkers steeds vaker buiten de bedrijfsmuren werken én gebruik maken van smartphones, tablet computers en mobiele internetverbindingen. Dat vraagt echter ook om speciale applicaties die deze taken ondersteunen maar tegelijkertijd ook zorg dragen voor de beveiliging en het beheer van zowel de mobiele apparaten als het bedrijfsnetwerk: Enterprise Mobility software.
Wilt u meer informatie over wat Cloud ICT voor uw bedrijf kan betekenen neem dan contact met mij op, ik informeer u graag over de voordelen.
Arend Bakker, Specialist Cloud ICT, telefoon: 020 - 599 59 96