
“Dan moet je ICT op orde zijn, dát regelt Trends voor ons”
De Zwitserse Fracht Group is een internationaal opererende Freight Forwarder met vestigingen in maar liefst 155 landen. Toch is het bij het grote publiek niet echt bekend. “Dat is best logisch, want wij doen vooral heel specialistisch werk en dan met name voor de maakindustrie,” verklaart Hans Peter Kuppens. Hij is directeur van de Nederlandse tak die hij zelf in 2006 heeft opgezet.
Alle vervoersmodaliteiten – over zee, weg, spoor en door de lucht – worden door Fracht ingezet en per keer wordt er gekeken wat de beste oplossing is voor de klant. “Eigenlijk is alles wat we doen speciaal. De klant heeft een groot project, dan denken wij het logistieke concept uit, zetten het op, rollen het uit en begeleiden het van begin tot eind. Unieke projecten die een geheel eigen maatwerkaanpak vereisen.” Vooral voor megagrote en infrastructurele projecten weten conglomeraten als bouwbedrijven en baggerconcerns Fracht te vinden. “Als je in de middle of no where een raffinaderij, energiecentrale of biodieselplant wilt bouwen, dan moet er heel veel bouwmateriaal en zwaar equipment verscheept worden. Dat is een vak apart en dat moet dan ook nog eens allemaal volgens planning, in de juiste volgorde en op de afgesproken tijdstippen op de plaats van bestemming aankomen, anders loopt de bouw vertraging op. Die hele logistieke afhandeling, dat is waar wij in uitblinken.”
Communicatie is key en daarom vertrouwt Fracht voor de communicatie sinds jaar en dag op Trends ICT
Uiteraard wordt er door Fracht gebruik gemaakt van slimme planningstools. “Maar bovenal komt het aan op creatief mee- en vooruitdenken, want het is en blijft mensenwerk. Wij hebben de juiste kennis en ervaring én gelukkig weinig verloop. Zo kun je de kennis borgen en als bedrijf groeien. Dat vinden we ook zo prettig aan Trends. We schakelen nog altijd met een aantal mensen van het eerste uur. Dat maakt dat je aan een half woord genoeg hebt en ook bij Trends weten we dat de noodzakelijke kennis geborgd is.”
De samenwerking met Trends gaat heel ver terug
Bij zijn vorige werkgever – GTO Group – werkte men al tot grote tevredenheid met Trends als telefonieleverancier. “Toen ik in 2006 aan een nieuwe uitdaging begon en het kantoor van Fracht in Schiedam opzette, had ik zoveel aan mijn hoofd dat ik blij was dat ik één ding direct kon aftikken,” zegt Kuppens. “Ik hoefde niet op zoek naar een partner voor mijn telefonie, dat werd automatisch Trends. Automatisering deden ze toen nog niet, dus daarvoor moest ik ergens anders aankloppen. We werkten met 5 man op kantoor, maar door de jaren heen zijn we gegroeid en Trends groeide met ons mee. We openden een tweede vestiging in Rozenburg Schiphol, dus ik had Trends regelmatig nodig voor uitbreidingen. Ze regelden de glasvezel en ongemerkt namen ze steeds meer van het IT-stuk over. Op enig moment hebben we alles ondergebracht bij Trends, omdat we alles in één hand wilden.”
Van alles op locatie naar de cloud, met Microsoft 365 tenantbeheer
In de begintijd had Fracht alles on-premise draaien. “Daar hebben we lang aan vastgehouden,” vertelt Kuppens. “Er wordt vanuit het Zwitserse hoofdkantoor niet echt veel voorgeschreven op dat gebied, maar er werd lange tijd geredeneerd dat je op eigen benen moest kunnen staan en dus je eigen omgeving moest hebben draaien. Inmiddels hebben we dat losgelaten en draait ongeveer alles in de cloud met alle voordelen van dien. We hebben nu zo’n 30 netwerkgebruikers en Trends doet het tenantbeheer, de dagelijkse back-up etc.” Wat begon met een paar mobiele telefoons en bijbehorende abonnementen is tegenwoordig een volwassen IT-omgeving voor ruim 30 gebruikers. “Maar wij hebben er geen omkijken naar en dat willen we ook graag zo houden. Eens in de zoveel tijd worden we proactief door Sandy Harteveld, onze vaste accountmanager, bijgepraat over de nieuwe ontwikkelingen. Puur informatief en dan kijken we realistisch naar de mogelijkheden en of we daar al dan niet in mee willen gaan. Soms zijn de keuzes niet zo moeilijk, zoals indertijd de overstap naar een grotere bandbreedte tegen een lager maandelijks bedrag. Trends denkt met ons mee zoals wij dat doen met onze klanten.”
Benieuwd wat Trends ICT voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op.